Gezondheidszorg voor paarden bij Dierenartsencentrum Heerlen

Vroeger vervulde het paard een belangrijke functie in transport en landbouw. Tegenwoordig houden we deze edele dieren voor recreatie. Als we het aantal maneges en fokkerijen in onze provincie tellen, mogen we stellen dat veel Limburgers paardenliefhebbers zijn. Dierenartsencentrum Heerlen is er voor alle paardenhouders in de regio Heerlen en Landgraaf.

Controleer regelmatig het gebit van uw paard

Net zoals bij andere dieren is voor een paard een gezond gebit essentieel. Gebitsproblemen bemoeilijken de voedselinname. Ook krijgen meer bacteriën toegang tot het spijsverteringskanaal en het bloed. Dat is een bron voor ziektes. Voor de dierenarts geeft het gebit van uw paard veel informatie over de gezondheid. Vermoedt u dat uw paard gebitsproblemen heeft?

Veel voorkomende aandoeningen bij paarden

Elk paard hoest zo nu en dan. Dat komt door stofdeeltjes in de lucht die de slijmvliezen irriteren. Maar ook infecties en virussen kunnen de veroorzaker zijn. Chronische bronchitis, astmatische bronchitis en emfyseem komen vaak voor bij paarden.

Door verstoppingen of ophopingen van gas in het maagdarmkanaal krijgt een paard last van een koliek, ofwel buikpijn. Het paard is dan onrustig en gaat afwisselend liggen, staan en rollen.

Bij 30% van de Europese paarden wordt OCD geconstateerd. Doordat stukjes bot of kraakbeen loslaten, krijgt het dier gewrichtsproblemen.

Bij een paard kan een ziekte ingrijpende gevolgen hebben. Wacht niet af als u twijfelt aan de gezondheid van het dier.

Dierenartsencentrum Heerlen
Sittarderweg 79b
6412 CC,  Heerlen

Telefoon: 045-5721666

Kvk: 14118754

Dierenartsenpraktijk voor gezelschapsdieren, paarden en landbouwhuisdieren.